Epic Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jochem en Karin Genieten - WaarBenJij.nu Epic Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Jochem en Karin Genieten - WaarBenJij.nu

Epic Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Jochem en Karin

23 Oktober 2016 | Ecuador, Quito

Aangezien landsgrenzen ook maar arbitrair zijn, deze keer niet gelijk na het enteren van het volgende land een verhaal. We speelden een beetje hard-to-get zullen we maar zeggen! ;)

Alhoewel we bij Cuba en Colombia vaak gauw inspiratie hadden voor het verhaal wat we met jullie wilden delen, zat dat bij Ecuador wat anders. Het leek ons niet zo'n uitgesproken land. Geen gekke rariteiten die opvielen en die gelijk het karakter vormden van het land.

Toch leek deze conclusie geen recht te doen aan Ecuador. Na lang peinzen kwamen we toen op een nieuw inzicht: álles was mooi aan Ecuador. Het was hoogtepunt na hoogtepunt na hoogtepunt. Het is een klein landje, maar heeft heel véél te bieden.

Het begon al in Quito. Vaak heb je in Latijns-Amerika een beetje een haat-liefde verhouding met hoofdsteden. Ze zijn cool, maar ook vaak gevaarlijk en chaotisch, met name als je de weg niet weet. Quito was in dit opzicht anders: het is relatief klein, had veel moois te bieden en was goed georganiseerd. Een kleine greep uit onze activiteiten: we hebben het presidentieel paleis bezocht. Hier konden we ons even politiek geëngageerd voelen, door stiekem de stoelen uit te proberen die in het paleis stonden. Conclusie: semi-comfortabel.

Ook beklommen we ongepland de top van de nabijgelegen Rucu Pichincha, wat letterlijk oude berg betekent. Een hele mooie hike naar 4696 m, maar wel wat zwaar zonder eten. Gelukkig waren er gulle Chinezen along the way die wel een appeltje konden missen!

Na al die tijd in de bergen waren we wel toe aan wat obligated beach-time. De bestemming? Montañita! Vol verwachting zaten we in de bus. Zouden de stranden wit zijn? Hadden we genoeg zonnebrand mee? Waren onze bodies wel helemaal beachproof van het klimmen? Helaas bleken al deze vragen irrelevant. Want... Montañita was gehuld in een nevel van mist en miezer... Brrr.. Bummer!

We hadden wel geluk met iets anders: we zaten in het humpback whale-watching seizoen! Wat een imposante beesten! Je voelt je maar wat klein in een bootje midden op zee. En een kleine bonus: we waren de geluksvogels die ook nog eens de blue feeted boobies zagen! Niet dat wij zulke fanatieke vogelaars zijn natuurlijk, maar vogels met blauwe voeten zijn uiteraard uniek.

Om een beetje bij te komen van dat koude Montañita werd er een nieuwe strategische bestemming gekozen: opwarmen in Baños, wat baden betekent. Dit kleine, mooie stadje staat bekend om zijn hot springs. Gewapend met badmuts en badkleding betraden we de discutabel schone wateren en werden we weer helemaal zen en rein!

En toen begon het alweer wat te kriebelen... Terug naar de hoogtes! We bezochten het zeer fotogenieke Lago Quilotoa. Een meer in een krater van een vulkaan. Daar deden we een adembenemend (soms letterlijk!) mooie hike rondom het meer en hebben we gekayakt over het meer. En naast het zijn van een fotogenieke bestemming scoorde Quilotoa ook als hoogste op de meest a-relaxte, smerigste, mufste en schimmeligste stinkhol-om-te-overnachten. Mag ook weleens gezegd worden.

Uitgeschimmeld en wel werd het tijd voor een reünie: onze Amerikaanse vriend Jacob zocht weer wat klimmaatjes en wij zijn de slechtste dan niet om ons op te offeren! We reisden af naar Cuyuja, een heel klein dorpje naast een prachtige rotswand. Omgeven door jungle-achtige planten, modderpaadjes en rare insecten werden er nieuwe klimprojecten afgevinkt. Om daarna terug te keren naar onze "camping": het onafgemaakte huis van bejaarde Doña Maria.

Een ander, zeer fotogenieke bestemming was de Chimborazo vulkaan. Waar we begonnen met zon en een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Chimborazo, eindigde onze trip in sneeuw, wind, hagel en regen op 5100 meter hoogte. De mistige landschappen waaiden soms heel even open, om een kleine sneak peak van de vele vicuñas (soort kleine alpacas) mogelijk te maken. Heel bijzonder! (Onze hoogste gevonden geocache was trouwens ook op de Chimborazo, ook heel bijzonder!)

We zullen jullie alle klimavonturen en onherbergzame aanlooproutes die volgden in Acantilado de San Juan en Cojitambo maar besparen, om het verhaal niet te lang te maken...

Foto´s staan zsm op FB, geniet ervan!

• 29 November 2016 - 06:52

Ronald:

Blauwe schimmelende stinkhol boobies nog aan toe, wat een donders avontuur, tof!!

• 29 November 2016 - 11:37

Miriam:

Heerlijk om weer een verhaal te lezen en ook nog zo snel na het machu picchu filmpje! Jullie zijn wel een beetje zot dat jullie zonder eten die berg zijn gaan beklimmen, lang leve de Chinezen in dit geval... Kus van je zus!

• 29 November 2016 - 12:35

Hetty:

wat een avonturen weer. Blijven genieten samen. En natuurlijk blijven schrijven zodat wij ook mee kunnen genieten.

• 30 November 2016 - 08:28

Ingrid En Pieter: